در اهواز چه غذاهایی بخوریم؟

به گزارش تاورنا، غذاهای محلی متعلق به هر منطقه از ایران هم که باشند با طعم و مزه خاصشان حسابی در میان اقوام و فرهنگ های منطقه ها دیگر هوادار دارند. بااین وجود غذاهای جنوبی جزو پرهوادارترین و محبوب ترین غذاهای سنتی ایران هستند و کمتر کسی پیدا می گردد که از چشیدن طعم لذیذشان استقبال نکند. غذاهای محلی اهواز هم جزو همین دسته از غذاهای پرهوادار جنوبی هستند که با عطر و بوی خوبشان همه را به خوردنشان تشویق می نمایند. باوجودآنکه این غذاها در بیشتر شهرهای کشور طبخ می شوند اما مسلماً مزه آن ها با طبخ اصیل اهوازی تجربه خوشمزه تری است. در این مطلب به سراغ آن دسته از غذاهای اهواز رفته ایم که حتماً باید در طول سفر به این شهر جنوبی میل کنید.

در اهواز چه غذاهایی بخوریم؟

فلافل: فست فود سنتی و لذیذ جنوبی

فلافل از شناخته شده ترین غذاهای جنوبی است که طبخ آن در اهواز هم بسیار رایج است. هرچند فلافل در دسته بندی غذاهای فست فودی واقع شده است؛ اما به علت آنکه اصلی ترین ماده اولیه آن یکی از مقوی ترین و مفیدترین حبوبات یعنی نخود است به شرط تهیه بهداشتی، چندان برای سلامتی مضر نیست. این غذا کاملاً باب میل هواداران ساندویچ ها به خصوص بچه ها است. بااینکه فلافل غذای ساده ای است و دستور طبخ پیچیده ای ندارد اما خوردن ساندویچ فلافل در اهواز جدا از مزه خوش طعم و آتشینی که دارد یک لطف دیگر هم دارد و آن هم قدم زنی در فضای خاص و صمیمانه پاتوق های اصلی غرفه های طبخ فلافل در این شهر است. توصیف حال وهوای خاصی که در خیابان مشهور فلافلی های اهواز وجود دارد سخت است و فقط باید آن را تجربه کنید. برای تجربه آن هم کافی است با پرواز تهران به اهواز به این شهر سفر کنید و بعد از رسیدن به مقصد یک راست سراغ خیابان لشکرآباد اهواز را بگیرید.

قلیه ماهی: غذای محبوب و اصیل خوزستان

اگر به ماهی علاقه دارید پس مطمئن باشید که بعد از امتحان کردن غذاهای محلی اهواز قطعاً به این نتیجه می رسید که قلیه ماهی نه تنها یکی از برترین غذاهای اهواز، بلکه لذیذترین غذاهای سنتی جنوب است. اگر بخواهیم این غذا را برای آن هایی که تابه حال مزه آن را نچشیده اند توصیف کنیم باید بگوییم قلیه ماهی درواقع نوعی خورشت است که از ترکیب سبزی سرخ شده با گوشت ماهی درست می گردد و با ادویه های خاص و تمبر هندی به آن طعم خاصی می دهند. اغلب جنوبی ها از ماهی صُبور در این خورشت استفاده می نمایند و آن را با برنج سرو می نمایند. لازم به ذکر است این غذا هم جزو آن دسته غذاهای سنتی است که در شهرهای دیگر هم طبخ می گردد اما مسلماً خوردن این غذا باوجود ماهی تازه و سبزی جنوب آن هم با دستور پخت خاص اهوازی ها طعم دیگری دارد.

نافله: کوفته جنوبی ها

همان طور که نام بردن از کوفته در تبریز همه را به یاد غذای سنتی معروف آن یعنی کوفته تبریزی می اندازد در اهواز هم افراد با شنیدن نام کوفته به یاد نافله می افتند. اگر این دسته از غذاها با ذائقه شما همخوانی دارند و از خوردنشان لذت می برید پس توصیه می کنیم در سفر به اهواز حتماً غذای نافله را امتحان کنید. ماده اصلی این غذا کوفته ها یا به اصطلاح گوشت های قلقلی نسبتاً کوچکی است که از مخلوط گوشت چرخ نموده، پیاز رنده شده و آرد نخودچی درست شده اند و در روغن سرخ شده اند و بعد در مایع سس مخصوصی پخته شده اند. در تهیه سس این غذا از سرکه، پیاز داغ، زردچوبه، ادویه فلفل و نعنا استفاده می گردد.

سمبوسه: غذای ساده اما خوش طعم

سمبوسه هم از آن غذاهای سنتی اهوازی است که اغلب افراد حتی اگر تابه حال خوردنش را تجربه ننموده باشند، دست کم نام آن را شنیده اند. سمبوسه به روش های مختلفی درست می گردد اما دستور پخت سمبوسه اصیل که از قدیم وجود داشته است به این صورت است که ابتدا پیازهای خورد شده را در تابه ای سرخ می نمایند و به آن ادویه هایی نظیر زردچوبه و فلفل و بعلاوه سبزی جعفری خوردشده اضافه می نمایند. بعد این مخلوط را به سیب زمینی های رنده و پخته شده اضافه می نمایند. درنهایت همه این مواد را در ورقه های نازک نان به صورت مثلثی قرار می دهند و لقمه آماده شده را در روغن داغ سرخ می نمایند. در دستور پخت نو سمبوسه ها علاوه بر این مواد ممکن است از گوشت چرخ نموده یا مواد دیگر هم استفاده گردد. معمولاً جنوبی ها سمبوسه را با سس گوجه فرنگی تند سرو می نمایند.

پاکورا: غذایی از دیار هند در جنوب

اگر در حال حاضر در اهواز به سر می برید حتماً توصیه می کنیم قبل از آنکه با بلیط اهواز تهران به سفرتان سرانجام دهید غذای پاکورا یا پاکوره اهوازی را امتحان کنید. پاکورا جزو غذاهای محلی اهواز نیست و در اصل یک غذای هندی است اما ازآنجاکه با ذائقه بسیاری از جنوبی ها ازجمله اهوازی ها سازگار است حسابی در میان آن ها هوادار دارد و ازاین رو همیشه این غذا را می توان در لیست غذاهایی که در این شهر طبخ می شوند دید. البته این غذا بیشتر در ردیف فست فودها واقع شده است و در غرفه های غذاهای خیابانی طبخ می گردد بنابراین اگر برای شبگردی به خیابان های اهواز رفتید خوب است این غذا را امتحان کنید. این غذا که بسیار ساده و از مواد غذایی مختصری تهیه می گردد ظاهری مانند فلافل دارد اما طعم آن به طور کل متفاوت از فلافل است. برای درست کردن پاکورا آرد سفید، آرد نخود و پیاز را با هم مخلوط می نمایند تا مایعی خمیری به دست آید. بعد به خمیر زعفران آب نموده، تره، تخم مرغ و انواع ادویه اضافه می نمایند و درنهایت مخلوط به دست آمده را به صورت دایره های کوچک درآورده و در روغن داغ سرخ می نمایند.

امگشت: پلوی محبوب جنوب

نوبتی هم که باشد نوبت معرفی یک غذای سنتی جنوبی است که با سلیقه دوستداران انواع پلو همخوانی داشته باشد. امگشت نوعی پلو سنتی است که طبخ آن در شهرهای جنوبی نظیر اهواز بسیار رایج است. حتی اگر فرصت چشیدن این غذای خوشمزه را در طول سفر به اهواز پیدا نکردید می توانید در اولین روز پس ازآنکه با بلیط اهواز تهران به منزلتان برگشتید با صرف زمان کوتاهی آن را تهیه کنید. برای پخت این غذا ابتدا برنج را به شیوه معمول می پزند و قبل از پخت نهایی آن مخلوط تن ماهی، پیاز سرخ شده، سیر، کشمش، شوید زعفران دم نموده، دارچین، نمک و فلفل را در میانه ظرف برج قرار می دهند. پس از گذشت سی دقیقه از زمانی که برنج را روی حرارت گذاشتید، غذای خوشمزه و اصیل جنوبی شما آماده می گردد و می توانید با کمی پیازداغ و کشمش آن را تزئین کنید.

آش ارده: غذای محلی اهواز

اگر از آن دسته از افرادی هستید که بیشتر ترجیح می دهید تا در سفر به هر شهری غذاهای اصیل و محلی همان شهر را میل کنید پس آش ارده همان غذایی است که در سفر به اهواز باید به سراغش بروید. احتمالاً شما هم تصوری که از آش ارده دارید غذایی شبیه به آش های سنتی دیگر منطقه ها است که معمولاً به صورت مایع خورشت مانند و آبدار تهیه می گردد؛ اما جالب است بدانید که آش ارده تا حد زیادی با این تصور تفاوت دارد و بیشتر به پلوی محلی شباهت دارد. برای پخت آش ارده ابتدا ماش و برنج را می پزند و بعد به آن ارده و نمک را به آن اضافه می نمایند و به همراه مخلفات دلخواه سرو می نمایند.

منبع: هفت گنج
انتشار: 8 آبان 1402 بروزرسانی: 8 آبان 1402 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 2293

به "در اهواز چه غذاهایی بخوریم؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "در اهواز چه غذاهایی بخوریم؟" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در اهواز چه غذاهایی بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید